Algemene voorwaarden

Bij het aangaan van een samenwerking met De Veiligheidsfunctionaris ga je akkoord met onderstaande algemene voorwaarden.

Artikel 1 Definities

1. De Veiligheidsfunctionaris, gevestigd te Groningen, KvK-nummer 77802756, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtnemer.
2. De wederpartij wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
3. Met de overeenkomst wordt bedoeld; de overeenkomst van de opdracht, op grond waarvan opdrachtnemer tegen betaling van honorarium en kosten voor opdrachtgever werkzaamheden verricht en waarbij deze algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.

Artikel 2 Toepasselijkheid algemene voorwaarden

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, werkzaamheden, overeenkomsten en levering van diensten door of namens de Opdrachtnemer waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. Van toepassing is steeds de laatst toegezonden versie van deze algemene voorwaarden.
3. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
4. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.

Artikel 3 Offertes

1. Indien in de offerte geen aanvaardingstermijn is gesteld, vervalt de offerte na 14 kalenderdagen.
2. Opdrachtnemer kan niet aan haar offerte worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kon begrijpen dat de offerte, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3. Offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.

Artikel 4 Tarieven en betalingen

1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2. Op de offerte staat het tarief van de gekozen dienst, wanneer er geen afspraken worden gemaakt over tarieven wordt er €112,50 per uur inrekening gebracht voor uitvoerende werkzaamheden en €125,- voor toetsing van de RIE. Eventuele overige bijkomende kosten, zoals reiskosten, meet apparatuur of inhuur van derden, worden apart vermeld. Meerwerk door een wijziging in de overeenkomst of wijziging in opdracht van Opdrachtgever, zullen apart worden gefactureerd.
3. Opdrachtnemer is gerechtigd een aanbetaling te verzoeken.
4. De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen tarieven zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Opdrachtnemer heeft het recht de vergoedingen jaarlijks aan te passen.
Aangepaste tarieven worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan de opdrachtgever.
5. Facturen dienen binnen 30 kalenderdagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is. De reservering van de diensten wordt pas bevestigd wanneer de offerte voor akkoord getekend retour is ontvangen.
6. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, is deze van rechtswege in verzuim een wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de opdrachtgever in verzuim is tot aan het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
7. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de opdrachtgever.
8. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 5 Informatieverstrekking opdrachtgever

1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig beschikbaar aan Opdrachtnemer.
2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.

3. Opdrachtnemer zal de gegevens vertrouwelijk behandelen.
4. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste en twee lid van dit artikel gestelde.

Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst

1. De Opdrachtnemer voert opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het niet bereiken van resultaten die opdrachtgever beoogde.
2. Opdrachtgever dient het mogelijk te maken voor de Opdrachtnemer om tijdens een bezoek aan de organisatie een volledig beeld te krijgen van de Organisatie.
3. Indien er een of meerdere locaties bezocht dienen te worden voor opdrachtgever, is deze verantwoordelijk voor het regelen van de juiste toegang van betreffende locatie(s) en de bijbehorende kosten.
4. Het is de opdrachtnemer zonder nadere berichtgeving toegestaan zelf beeldmateriaal te maken met mobiele telefoon of ander apparatuur.
5. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor handhaving van Veiligheid tijdens het bedrijfsbezoek van de Opdrachtnemer.

Artikel 7 Wijziging en annulering

1. In het geval van onvoorziene omstandigheden heeft Opdrachtnemer de mogelijkheid een bedrijfsbezoek te onderbreken, verplaatsen of annuleren. Van onvoorziene omstandigheden is onder meer sprake in geval van ziekte van de Opdrachtnemer, extreme weersomstandigheden, omstandigheden die zich voordoen op de locatie van de opdrachtgever of wanneer het bedrijfsbezoek zonder begeleiding van de opdrachtgever plaats moet gaan vinden. Opdrachtnemer maakt een wijziging zoals bedoeld in dit lid zo spoedig mogelijk kenbaar aan opdrachtgever. Indien mogelijk zullen partijen een nieuwe datum overeenkomen.
2. In geval van omstandigheden zoals bedoeld in het eerste lid, die het onmogelijk maken om een bedrijfsbezoek op de eerder overeengekomen datum uit te voeren, zal tot drie keer door partijen tot een nieuwe datum overlegd kunnen worden. Deze onvoorziene omstandigheden komen enkel ter beoordeling van Opdrachtnemer.
3. Annulering door de opdrachtgever is enkel mogelijk wanneer er geen sprake is van geldige onvoorziene omstandigheden en direct een andere datum overeen gekomen wordt.

4. De volgende regels gelden met betrekking tot annulering:
Annulering binnen 48 uur voor aanvang van het bedrijfsbezoek resulteert in betaling van 100% van de gemaakt uren en 50% van het bedrag overeenkomstig met de gereserveerde uren voor het bedrijfsbezoek welke zijn genoemd in de offerte.

Artikel 8 Overmacht

1. In geval van overmacht is Opdrachtnemer gerechtigd haar werkzaamheden te onderbreken, verplaatsen of annuleren. Van overmacht is onder meer sprake indien de uitvoering van de overeenkomst, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden waar Opdrachtnemer redelijkerwijs geen invloed op uit kan oefenen, zoals ziekte, ongevallen of calamiteiten in privé sfeer.
2. Indien zich een situatie als in het eerste lid van dit artikel omschreven voordoet, worden de verplichtingen van Opdrachtnemer jegens opdrachtgever opgeschort zo lang Opdrachtnemer niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Indien deze situatie langer dan 6 weken gaat duren of heeft geduurd, hebben beide partijen het recht de overeenkomst schriftelijk te ontbinden.

Artikel 9 Aansprakelijkheid schade

1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat zij is uitgegaan van door of namens opdrachtgever verstrekte onjuiste informatie.
3. In geval door Opdrachtgever schade wordt toegebracht aan eigendommen van de Opdrachtnemer, is de opdrachtgever gehouden de taxatiewaarde van het beschadigde item te vergoeden.
4. In het geval dat Opdrachtnemer een schadevergoeding verschuldigd is aan opdrachtgever bedraagt de schade niet meer dan het bedrag dat door de verzekering wordt uitgekeerd, danwel het bedrag dat door Opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening is gebracht.
5. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Opdrachtnemer geleverde.

Artikel 10 Bijzondere bepalingen

1. Beide partijen zijn gehouden tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst hebben verkregen. Opdrachtgever wordt voor meer informatie verwezen naar de privacyverklaring.
2. Wanneer Opdrachtnemer aanbiedingen of acties aanbied en de termijn van de aanbieding of actie is verstreken, is Opdrachtnemer niet meer verplicht zich aan de bij de actie geldende voorwaarden te houden.

Artikel 11 Levering

1. Opdrachtnemer spant zich in de gewenste documentatie zo spoedig mogelijk aan te leveren. Hierbij dient de geschatte leveringstermijn die partijen overeenkomen in acht te worden genomen. Aan deze schatting kunnen echter geen rechten worden ontleend.
2. Wanneer de levering onverhoopt vertraging oplevert zal Opdrachtnemer dit per e-mail kenbaar maken aan klant.

Artikel 12 Klachten

1. Opdrachtgever is verplicht om klachten over offertes, facturen en/of de geleverde diensten binnen 7 dagen na het ontstaan van de klacht schriftelijk kenbaar te maken aan de Opdrachtnemer. Opdrachtnemer streeft ernaar klachten binnen drie weken te behandelen.
2. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de opdrachtgever geen absoluut recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.

Artikel 13 Geschilbeslechting

1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.

2. Partijen zullen enkel een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

3. Alle geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer is gevestigd, zijnde Rechtbank Groningen.

4. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens de Opdrachtnemer en betrokken derden, 12 maanden.